Kennisdeling: waar moet je op letten?

Ieder bedrijf beschikt over bepaalde belangrijke kennis. Van kennis over zaken doen tot aan kennis over bepaalde producten of diensten. Dit wil je vanzelfsprekend binnen het bedrijf houden en waar mogelijk ook delen met andere medewerkers. Hiervoor is het van belang dat je als bedrijf gebruik maakt van kennisdeling. In dit artikel leg ik uit wat kennisdeling inhoudt en waar je op moet letten.

Knowledge management 

Een steeds meer voorkomende term in het bedrijfsleven is knowledge management. Dit is een Engelse vertaling voor kennisbeheer en betekenis onder andere het vastleggen en delen van kennis binnen een organisatie. In de praktijk zien we dat kennisdeling van medewerker op medewerker een lastige opgave is, omdat er geen tastbare kennis is om te delen met andere mensen.

Kennisdeling van medewerkers 

De meest gebruikte manier van kennis delen is door middel van trainingen of cursussen. Echter kan je ook kennis delen tijdens het werk. Door bijvoorbeeld met elkaar in gesprek te gaan of om ervaren medewerkers kennis over te laten dragen aan de rest van het team. Dit wordt ook wel gezien als de lastigste manier van kennisdeling, omdat deze kennis niet is vastgelegd en er meestal persoonlijke vaardigheden bij komen kijken. 

Systemen en tools voor kennisdeling 

Naast de kennis van medewerkers zijn er natuurlijk nog veel meer vormen van kennis aanwezig binnen een organisatie. Zo heb je onder andere belangrijke informatie, documenten en bestanden. Door middel van bepaalde knowledge management tools en systemen is het mogelijk om deze informatie gemakkelijk met mensen binnen het bedrijf te delen. Dit kan een handig hulpmiddel zijn als je als organisatie nog niet aan kennisdeling doet.

Wil je graag hulp van professionals inschakelen? Dan raad ik het aan om contact op te nemen met IrisECM. Zij hebben al meerdere bedrijven geholpen op het gebied van knowledge management.